Osztályblog 7.b

Osztályblog 7.b

Természettudományi gyakorlatok Zsuzsa néni

2020. március 16. - Szénásiné Földesi Zsuzsanna

2020.06.08-12.

Narancs kívül-belül

A kísérleteket szülői felügyelet mellett végezd!!

 Szükséges anyagok és eszközök:

2 darab narancs, tál, víz, nagyító, kés, gyertya, gyufa, lufi

 1. Tedd egy tál vízbe a narancsot. Elsüllyed, úszik, vagy lebeg a vízben? Miért?  

 2. Vizsgáljuk meg a narancs héját nagyítóval!

Milyen a felszíne? Mit neveznek narancsbőrnek? 

3. Vágjuk félbe az egyik narancsot!

Vizsgáljuk meg a termésfal felépítését!

A külső rétege: __________ színű, benne ________________________-k.

A középső rétege: ______________ színű, ________________________ szerkezetű.

A belső rétege: hártyás választófalakkal tagolt (gerezdek), sárga, lédús szőrök, magok.

4. Tűzijáték narancshéjjal

Fejtsünk le egy kb. 2x3 cm méretű narancshéjat.

Gyújtsuk meg a gyertyát.

A gyertyaláng közelében tartva hajlítsuk meg és erősen nyomjuk össze a narancshéjat!

Mit tapasztalsz? Miért?

Nézz utána! Mire használják a narancsolajat?

     

5. Lufidurrantás narancshéjjal

Ha a lufira narancs illóolajat spriccelünk, kipukkad. Miért?

Mert a narancsolajban lévő limonén ....

A megoldásokat a Teamsben tartott órán megbeszéljük. 

2020.06.02-05.

Az egész világon mindenki élőben nézhette, hogy május 30-án, szombaton a NASA és Elon Musk cége, a SpaceX közösen vitt embereket az űrbe. Ideje hát megtanulnunk, hogyan is működik a rakéta!

Készítsünk mi is egy rakétát!

Lufirakéta

Szükséges anyagok és eszközök:
•     lufi 
•     szívószál
•     5 méter hosszú damil (vagy erős cérna, esetleg vékony madzag)
•     olló
•     ragasztószalag (cellux vagy szigetelőszalag)

A kísérlet menete:

  1. A damilra húzd rá a 10-12 cm-esre levágott szívószálat!
  2. A zsinór két végét kösd ki stabil tárgyakhoz (pl. ajtókilincs, kampó, fa, oszlop, stb.) úgy, hogy feszes legyen!
  3. Fújd fel a léggömböt és fogd be a nyílását!
  4. Két darab 4-5 cm-es ragasztószalaggal rögzítsd a léggömböt a szívószálhoz! Vigyázz, hogy a szívószál ne hajoljon meg!
  5. Engedd el a lufit!

LéggömbrakétaLéggömbrakéta működés közben

Tapasztalat:

  • Befolyásolja-e a lufi mérete vagy formája a kísérletet?
  • Különböző hosszúságú szívószállal változik-e a kísérlet eredménye?
  • Számít-e, milyen anyagból van a madzag, és az, hogy milyen hosszú?
  • Számít-e, hogy vízszintesen vagy másképp feszítetted ki a madzagot?

 Magyarázat

A kísérlet alapja a rakétaelv. A lufiból kiáramló levegő hajtja előre a rakétát.
A lufi a kiáramló levegővel ellentétes irányba mozdul el.

A valódi rakétában az üzemanyag égésekor keletkező magas hőmérsékletű gázelegy kiáramlása szolgál tolóerőként.
Érdekesség: a medúzák és a polipok is a rakétaelv alapján mozognak a vízben.

 

2020.05.25-29.

A Teamsben tartott órán megbeszéltük a dolgozat javítási lehetőséget: csütörtök este 6-ig lehet megírni a javító témazárót a redmenta.com-on.

Kísérletek szén-dioxiddal

Nézd meg az alábbi videót 1:45-ig!

Írd le a kísérlet menetét, a tapasztalatot és a magyarázatot!
A Teamsben tartott órán közösen megbeszéljük a kísérletet. Gyertek órára!
Szülői felügyelet mellett otthon is elvégezheted a kísérleteket.

A füzetedről készített fényképet péntekig töltsd fel a Teamsbe!

2020.05.18-22.

05.19. Kedden 9:00-kor témazárót írunk a redmenta.com oldalon. Aki még nem csatlakozott a csoporthoz, mielőbb tegye meg, mert még jóvá kell hagynom a csoportba jelentkezést. A direktcím: 6attgyak994007

2020.05.11-15.

Összefoglalás

Ezen a héten a Teamsben tartott órán összefoglalunk, a jövő héten témazárót írunk. Mindenki legyen ott az élő órán kedden 9:00-kor!

Játsszunk Kahootot! A győztes 5-öst kap! 

2020.05.05-08.

Másold le a blogot, végezd el a kísérleteket! Készíts fényképeket a füzetedről és a kísérletekről, majd töltsd fel a Teamsbe! 
Határidő: péntek 16:00

Légzőmozgások, vitálkapacitás

  1. kísérlet: A légzőmozgások vizsgálata
  • Lélegezd be mélyen a levegőt mérd meg a mellkasod kerületét mérőszalaggal!
  • Ismételd meg a mérést erőteljes kilégzés után is!

 

  • Tapasztalat:
    • Belégzéskor: ____cm
    • Kilégzéskor: ____cm
    • Magyarázat:
      • A tüdő a mellkas térfogatának változásait követi.

  1. kísérlet: A tüdő térfogatának mérése

Szükséges anyagok és eszközök:

5 literes befőttes üveg vagy műanyag flakon, mérőpohár, tölcsér, alkoholos filctoll, gumicső vagy műanyag cső, nagy lavór, víz.

A kísérlet menete

 

  1. Az ötliteres üveg oldalára készítsünk beosztást:
  • Mérőpohárral mérjünk ki 250ml vizet,
  • tölcsér segítségével öntsük bele az üvegbe,
  • jelöljük meg filctollal a víz szintjét!
  • Ismételjük addig, míg az üveg tele nem lesz!
  1. Egy nagy lavórba vagy a mosogatóba engedjünk 4 ujjnyi vizet!
  2. Fejjel lefelé állítsuk bele a vízzel teli üveget!
  3. Dugjuk be a csövet az üveg szájába!
  4. Erőltetett belégzés után erőltetett kilégzéssel fújjunk a csőbe annyi levegőt, amennyit csak tudunk!
  5. Olvassuk le a víz szintjét!

Tapasztalat:

  • A kifújt levegő mennyisége ___ liter.
  • Az erőltetett belégzés után erőltetett kilégzéssel kifújható levegő mennyisége a vitálkapacitás.
  • Családtagjaid is megismételhetik a kísérletet, ha előtte fertőtleníted a cső végét.
  • Mitől függ vitálkapacitás értéke?

 

2020.04.27-30.

 

Az ember légzése

Mi a légzés?

  • Az élőlények oxigént vesznek fel és szén-dioxidot adnak le a környezetükbe.

Az ember légzőszervrendszere

1. kísérlet: A kilélegzett levegő vizsgálata
Állj a fürdőszobai tükör elé!
Mély belégzést követően lehelj rá!

Tapasztalat:
A tükör………………………..

Magyarázat:
A levegő a légutakban megnedvesedik.

2. kísérlet: A légzésszám vizsgálata
a)
A telefonodon állítsd be az időzítőt 1 percre!
Indítsd el az időmérést, és közben számold meg, hogy hányszor veszel levegőt 1 perc alatt!

Tapasztalat:
nyugalmi légzésszámom: ………. / perc

b) Csinálj 20 guggolást, majd újra mérd meg a légzésszámodat!

Tapasztalat:
Légzésszámom guggolás után: ………. / perc

Magyarázat
A mozgáshoz több energia kell, ezért több oxigénre van szükségünk.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Másold le a blogot, végezd el a kísérleteket!
Készíts fényképeket, és töltsd fel a Teamsbe! 

Határidő: péntek 16:00

2020.04.20-24.

 

A levegő ereje

 

1.      kísérlet: Légpárnás jármű

 A kísérlet menete:
Egy CD lemez közepére (a lyuk fölé) sportkupakot ragasztunk.

Felfújt lufit húzunk a kupakra, és kicsit megpöckölve elindítjuk a „járművet”.
Próbáljuk ki lufi nélkül is!

Tapasztalat:
Lufival, vagy anélkül megy messzebbre a CD?

………………………………………………………………………………………………….

Magyarázat:
A kiáramló levegő megemeli a CD-t, ezért csökken a súrlódás.

  

2.      kísérlet: Palackroppantás

A kísérlet menete:
Egy műanyag palackot töltsünk meg jó meleg vízzel!
Öntsük ki belőle a vizet, és gyorsan csavarjuk rá a kupakot!
Folyassunk rá kívülről hideg vizet!

Tapasztalat:
A palack összeroppan.

Magyarázat:
A meleg palackban a levegő is felmelegszik, ezért kitágul.
Lehűléskor a levegő térfogata csökken, ezért a nyomása is csökken.
A külső légnyomás összenyomja a flakont.

3.   kísérlet: Porszívózás porszívó nélkül

Szükséges eszközök:
1-1,5 méteres gégecső

konfetti, vagy papírdarabkák

A kísérlet menete:
Szórjuk a papírdarabkákat az asztalra, majd tartsuk fölé a gégecső egyik végét! A másik végét pedig kezdjük el pörgetni! Vigyázzunk, hogy ne verjünk le vele semmit!

Tapasztalat:
………………………………………………………..

Magyarázat:
A gégecső mozgó végénél csökken a légnyomás, ezért az álló vége felől áramlani kezd a levegő, ami felszippantja a konfettiket is.

Felhasznált irodalom:
Zsiros László Róbert: A levegő ereje (Cser kiadó, Budapest, 2010)

2020.04.06-17.

FONTOS!

1. Minden órát élő bejelentkezéssel órarend szerinti időpontban tartok meg a Teamsben. Legyél elérhető, hogy ne maradj le!
A Teams használatához javasolt a Google Chrome, vagy az Edge böngészők használata, az élő beszélgetésekhez. Telefonra le kell tölteni a Microsoft Teams alkalmazást, mely a naptárba beírt órák előtt 15 perccel emlékeztetőt is küld neked, így biztosan nem maradsz le. 

2. A füzetedről készített képet töltsd fel a Teamsbe! (6.a ttgyak csoport --> Feladatok --> válaszd ki az aktuális dátumot --> View Assignment (megtekintés) --> +Add work (képek feltöltése) --> Turn in (elküldés)

04.07. Kedd 

Légáramlatok

1.      kísérlet: Papírkígyó

(Ha tudod, nyomtasd ki az alábbi kígyót INNEN! Ha erre nincs lehetőséged, akkor rajzolj egyet!)

Szükséges anyagok és eszközök:

papírlap
olló

cérna
(esetleg mécses és gyufa)

A kísérlet menete

Vágd ki a papírkígyót!
Egy tűbe fűzz cérnát, és húzd át a kígyó farkán!
A cérnát fogva lógasd egy meleg radiátor fölé!
Ha már nem fűtötök, akkor rakj alá egy kis égő mécsest!
VIGYÁZZ!!! Nehogy meggyulladjon! Kérd szüleid segítségét!!!

Tapasztalat

A kígyó …………………………...

Magyarázat

A meleg levegő ………………………...

 2.      kísérlet: Szomjas pohár

Ha a szüleid megengedik, Te is elvégezheted otthon ezt a kísérletet.

Szükséges anyagok és eszközök:

vastag falú, hosszú pohár
mélytányér
mécses
gyufa
víz, festék

A kísérlet menete:

Tedd a mécsest a tányér közepére,
önts köré festékes (színes) vizet,
gyújtsd meg a mécsest,
helyezd rá a poharat szájával lefelé!

Figyeld meg, mi történik! Válaszolj a kérdésekre! 

Tapasztalat

Mi történt a gyertyával?
Mi történt a vízzel?

Magyarázat

Miért aludt el a gyertya?
Miért változott a pohárban lévő víz szintje?

 3.      kísérlet: Tölcsér és pingpong labda

Tedd a pingponglabdát a tölcsérbe, majd próbáld alulról felfelé kifújni belőle!

Tapasztalat:

………………………………………

Magyarázat:

A labda mögött gyorsan süvít a levegő, ezért lecsökken a nyomása.
A külső légnyomás nagyobb, ezért a tölcsérben tartja a labdát.

A TEAMSbe töltsd fel a képeket!!! Határidő: 04. 10. 16:00

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2020.03.30.-04.03.

Kedves Gyerekek!

Először is ellenőrizzük a múlt heti feladat megoldását!
Javítsd ki a hibáidat!

A múlt heti kísérletek megoldása:

1.     kísérlet: Üres a pohár?

Tapasztalat:
A levegő buborékok formájában távozik.

Magyarázat:
A víz beáramlik a pohárba és kiszorítja belőle a levegőt.
A pohár tehát mégsem volt üres!

 2.     kísérlet: A lufi tömege

Tapasztalat
A felfújt lufi nehezebb.

Magyarázat
A levegő részecskékből áll, ezért tömege van.

 

Most pedig jöjjön az új lecke! :)

Másold le az alábbi szöveget a füzetedbe!
Végezd el a kísérleteket, írd le a tapasztalatodat!
Próbálj magyarázatot találni a jelenségre!
Ha mindennel elkészültél, fényképezd le a füzeted, (akár a kísérletet is) és küldd el nekem emailben a szenasine.foldesi@nlg.httpf.hu címre!
Ne felejtsd el odaírni a neved és az osztályodat is!!! Köszönöm.
Jó felfedezést! :)

___________________________________A légnyomás_____________________________________________

A levegő tömege a Föld gravitációs ereje miatt nyomást gyakorol a földfelszínre és a testekre.
A légnyomást Evangelista Torricelli itáliai fizikus mérte meg először 1643-ban.
A levegő testünk minden négyzetcentiméterére akkora erejű hatást gyakorol, mintha egy kilogramm tömeget helyeznének el rajta.


1.      kísérlet: Bűvésztrükk

A kísérlet menete:
Egy poharat töltsünk meg színültig vízzel!

Tegyünk a pohár szájára egy levelezőlapot!
A kezünket a lapra szorítva fordítsuk szájjal lefelé a poharat!
Óvatosan engedjük el a lapot!

Tapasztalat:
.........................................................................................
Magyarázat
A levegő alulról felfelé is nyomást gyakorol a lapra, és ez nagyobb, mint a pohárban lévő víz súlya.



2.      kísérlet: Levegő a fecskendőben

A kísérlet menete
Egy fecskendőnek húzzuk ki a dugattyúját!
Fogjuk be ujjunkkal a másik végét, majd nyomjuk be a dugattyút addig, ameddig tudjuk!

Tapasztalat

A dugattyú benyomható egy darabig, majd elengedve visszafelé mozog.

Magyarázat
Ha kisebb térfogatra nyomjuk össze a levegőt, a részecskék egyre nagyobb nyomást gyakorolnak a fecskendő falára.
A légköri nyomás kisebb, ezért mozog visszafelé a dugattyú, amíg a nyomáskülönbség kiegyenlítődik.
Változat:
Otthon kerékpárpumpával is elvégezhető.

3.      Játék - papírlappal

A kísérlet menete:
Fogjunk a kezünkbe 2 db papírlapot a felső szélénél, függőlegesen egymással szemben kb. 4-5 cm távolságra.

A két lap közé befújva próbáljuk szétfújni a lapok alját egymástól.

Tapasztalat
.............................................................................................................
Magyarázat
Az áramló levegő nyomása kisebb mint a külső légnyomás.

 + 1 érdekesség: Hőlégballon – tanári bemutató
NE próbáld ki otthon!

2020.03.23-27.

Kedves Gyerekek!

Először is ellenőrizzük a múlt heti feladat megoldását!
Javítsd ki a hibáidat!

A kísérlet menete:

Szeletelj fel egy kis lilakáposztát,
tedd a turmixgépbe,
adj hozzá egy kis vizet,
turmixold le,
az így kapott levet szűrd le egy pohárba!

Poharakba készíts oldatokat a következő anyagokból:

kézfertőtlenítő
cukor
ecet
citromlé
sütőpor
Sprite (szénsavas üdítőital)
hypó

Egy pohárba pedig tegyél tiszta vizet.

Végül mindegyikhez önts a káposztaléből!

  • Kérdések:
  1. Milyen színű a vöröskáposztalé, ha nem teszünk bele semmit? kékeslila
  2. Milyen színű a vöröskáposztalé, ha savat adunk hozzá? piros, rózsaszín
  3. Melyik anyagok voltak savas kémhatásúak? citromlé, ecet, sprite
  4. Milyen színű a vöröskáposztalé lúgos közegben? kék, zöld, vagy sárga
  5. Melyik anyagok voltak lúgos kémhatásúak? sütőpor, hypó, kézfertőtlenítő, cukoroldat
  6. Melyik anyag a leglúgosabb? hypó
  7. Melyik a legsavasabb? citromlé

A vöröskáposzta színe savas közegben pirosra, lúgos közegben kére, vagy zöldre (sárgára) változik.

 2. Most pedig jöjjön az új lecke! :)

Másold le az alábbi szöveget a füzetedbe!
Végezd el a kísérleteket, írd le a tapasztalatodat!
Próbálj magyarázatot találni a jelenségre!
Ha mindennel elkészültél, fényképezd le a füzeted, (akár a kísérletet is) és küldd el nekem emailben a szenasine.foldesi@nlg.httpf.hu címre!
Ne felejtsd el odaírni a neved és az osztályodat is!!! Köszönöm.
Jó felfedezést! :)

II.Témakör: A levegő

 A Földet több tízezer méter vastagságú levegőburok veszi körül, mely a világűrből is jól látható.

 

A levegő:

  • az élet feltétele
  • színtelen
  • szagtalan
  • légnemű anyagok keveréke:
    • 78% nitrogén
    • 21% oxigén
    • 1% por, vízgőz és egyéb gázok, szennyező anyagok

A levegő anyag, melynek mérhető tulajdonságai vannak.

  1. kísérlet:  Üres pohár

A kísérlet menete

Öntsünk vizet egy tálba, és fejjel lefelé helyezzünk bele egy poharat!
Döntsük meg a poharat!

Tapasztalat:

…………………………………………………………………………..

Magyarázat:

………………………………………………………………………….

Üres volt-e a pohár? …………….

  1. kísérlet: A lufi tömege

Digitális mérlegen mérjünk meg egy lufit és egy madzagot! (ha nincs lufid, használhatsz helyette egy zacskót is)
Fújjuk fel a lufit, kössük be a száját és tegyük vissza a mérlegre!
Jegyezzük fel a mért adatokat!

Tapasztalat

Üres lufi + madzag: …..gramm

Felfújt lufi + madzag: ……gramm

Az üres vagy a felfújt lufi nehezebb? ………………………..

Magyarázat

………………………………………………………………………….……………………

2020.03.16-20.

Színek a konyhában

Bizonyára tapasztaltad, ha teába citromot öntünk, a tea színe megváltozik.
Ebben az esetben a tea indikátorként működik.
—Az indikátorok olyan anyagok, amelyek színváltozással jelzik az anyagok kémhatását.
—A természetben található sok festékanyag között is vannak olyanok, amelyek színe bizonyos körülmények között megváltozik. A legismertebb természetes indikátor a vöröskáposzta leve.
Hogyan változtatja a vöröskáposzta a színét?

Nézd meg ezt a videót!

Segítségül az angol szavak jegyzéke :)

  • red cabbage - vöröskáposzta
  • solution - oldat
  • sanitizer - kézfertőtlenítő
  • sugar solution - cukoroldat
  • vinegar - ecet
  • lemon juice - citromlé
  • water - víz
  • baking powder solution - sütőpor-oldat
  • Sprite - Sprite (szénsavas üdítőital)
  • bleach - hypó

Feladat:

  • Írd le a kísérlet menetét a füzetedbe! (a vidón látottak alapján)
  • Válaszolj az alábbi kérdésekre (a füzetedben)!
  1. Milyen színű a vöröskáposztalé, ha nem teszünk bele semmit?
  2. Milyen színű a vöröskáposztalé, ha savat adunk hozzá?
  3. Melyik anyagok voltak savas kémhatásúak? (pl. citromlé)
  4. Milyen színű a vöröskáposztalé lúgos közegben?
  5. Melyik anyagok voltak lúgos kémhatásúak? (pl. sütőpor)
  6. Melyik anyag a leglúgosabb?
  7. Melyik a legsavasabb?

    A füzetedről készíts fényképet, (vagy szkenneld be), és küldd el nekem az iskolai email címemre szenasine.foldesi@nlg.httpf.hu 2020. 03. 20. péntek délután 16 óráig!
    JÓ MUNKÁT! :)

    Ha szeretnéd, szüleid segítségével otthon is elvégezheted ezt a szép, színes kísérletet. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://nlg6a.blog.hu/api/trackback/id/tr5615528554
süti beállítások módosítása